De onderscheiden garantietermijnen die op de verschillende Producten worden gegeven door Remeha zijn te raadplegen in de garantietabel (Bijlage 1) en op de website en gaan in op datum van installatie.
Er wordt uitdrukkelijk tussen de partijen overeengekomen dat de tussenkomst van Remeha onder conventionele garantie tot de duur en de door de Partijen overeengekomen elementen beperkt is. De werken onder garantie moeten worden uitgevoerd in de werkplaats van Remeha of in een door hem erkende werkplaats. Indien aan het Product enige wijzigingen worden aangebracht door een derde partij of door de Klant zelf zonder voorafgaandelijke, schriftelijke tussenkomst van Remeha vervallen alle rechten van de Klant onder dit artikel. Deze garantieovereenkomst wordt louter afgesloten ten gunste van de Klant en is niet overdraagbaar.
De Klant verbindt er zich toe om de Producten bij de levering onmiddelijk in ontvangst te nemen en te onderzoeken of de kwaliteit en/of kwantiteit van de Producten overeenstemt met hetgeen werd overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken betreffende de Producten dienen onverwijld en uiterlijk achtenveertig (48) uur na de levering schriftelijk aan Remeha te worden gemeld, voor zover zij niet onmiddelijk op de elektronische werkbon genoteerd worden.
Klachten wegens zichtbare gebreken zijn slechts geldig en worden slechts onderzocht op voorwaarde dat de Producten door de Klant nog niet in gebruik werden genomen. Dergelijke klachten schorten de betalingsverbintenissen van de Klant onder de Overeenkomst niet op.
Behoudens indien uitdrukkelijk anders bepaald in de Overeenkomst wordt Remeha niet geacht kennis te hebben van of rekening gehouden te hebben met de specifieke toepassing die de Klant van de Producten zal maken en kan Remeha hiervoor bijgevolg niet aansprakelijk worden gehouden. Enkel de Klant is aansprakelijk voor het specifieke gebruik dat hij van de Producten maakt en de doeleinden waarvoor hij deze Producten aanwendt.
Bij levering/installatie van de Producten zal Remeha tevens alle toepasselijke documentatie van de fabrikant(en) van de geleverde goederen betreffende garantiewaarborgen aan de Klant overhandigen.
De Klant is in geval van tijdig en correct aan Remeha gemelde gebreken gerechtigd op herstel/reparatie van de Producten, tenzij zulke reparatie technisch onmogelijk blijkt of in manifeste wanverhouding is met de waarde van het Product/belang van het gebrek. In die gevallen kan de klant een passende korting op de prijs eisen of de annulering van de koop van het Product waarvoor geen reparatie mogelijk is. Deze remedies zijn eveneens van toepassing indien Remeha in gebreke zou blijven de herstellingen/vervangingen uit te voeren binnen een redelijke termijn. De Klant zal evenwel in geen geval de ontbinding van de Overeenkomst kunnen eisen indien het gebrek dat hij inroept van geringe betekenis is voor het normale gebruik van de Producten. De Klant erkent bovendien dat elk van hoger genoemde remedies een volledige en adequate vergoeding inhoudt van alle mogelijke schade die hij zou lijden ingevolge gebreken.
Herstel of vervanging van onderdelen heeft geen verlenging van de oorspronkelijke garantieperiode tot gevolg.
Op levering van gereviseerde onderdelen of onderdelen die niet nieuw zijn, wordt geen garantie gegeven.
Verwachte energiebesparingen, die door middel van door Remeha ter beschikking gestelde berekeningsprogramma’s worden aangegeven, zijn indicatief en hieraan kunnen op geen enkele wijze rechten aan worden ontleend. Compensatie in enigerlei vorm door Remeha aan Opdrachtgever (of diens Opdrachtgever/principaal) voor afwijkingen tussen verwachte en werkelijke energiekosten is uitgesloten.
Indien Remeha ter voldoening aan zijn garantieverplichtingen onderdelen/producten vervangt, worden de onderdelen/ producten die vervangen zijn eigendom van Remeha en dienen betreffende onderdelen/producten zonder enige verandering en verdere beschadiging, op verlangen van Remeha te worden terug gezonden naar een door Remeha op te geven adres. Voorgaande geldt ook indien blijkt dat deze retour gezonden onderdelen op een zodanige manier defect zijn dat deze niet voldoen aan de garantievoorwaarden, tenzij Opdrachtgever bij het opsturen van de defecte onderdelen zijn recht op teruggave van defecte, niet onder garantie vallende onderdelen voorbehoudt. Heeft Remeha eigendom verkregen met betrekking tot defecte onderdelen, dan is Remeha gerechtigd om deze te vernietigen. Verzending op grond van dit artikel geschiedt in alle gevallen overeenkomstig EXW (Incoterms 2020).
Remeha is niet tot enige verplichting ingevolge hierboven omschreven garantiebepalingen gehouden, indien en zolang Opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen uit enige met Remeha tot stand gekomen overeenkomst voldoet, waaronder begrepen het niet nakomen van Opdrachtgevers betalingsverplichting, van voorafgaande of op de betreffende transactie betrekking hebbende, of latere leveranties.
Ter zake van de door Remeha uitgevoerde inspecties, advisering en soortgelijke verrichtingen wordt geen garantie gegeven.
Het inroepen van een claim jegens Remeha op grond van haar garantieverplichtingen, ontslaat de Opdrachtgever niet van de verplichtingen die voor hem voortvloeien uit enige gesloten overeenkomst met Remeha.
Buiten de garantie vallen in ieder geval gebreken die optreden in/door dan wel geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van:
a. De niet-inachtneming door Opdrachtgever van installatie-, bedienings- en/of onderhoudsvoorschriften en/of waarschuwingen voor risico’s op technische en veiligheidsgegevensbladen
b. Het anders toepassen dan het voorziene normale gebruik in normale niet-specifieke omgevingen en onder normale omstandigheden (“specifiek” kan o.a. verwijzen naar zwaar gebruik of gebruik in omgevingen die vanwege hun aard speciale (voorzorgs)maatregelen vereisen);
c. normale slijtage;