“Nu de productie loopt, kunnen we de Elga Ace assemblagelijn verder optimaliseren”
Sinds de geautomatiseerde productielijn van de Elga Ace op 3 juli van start ging, zit de belangrijkste taak van projectleider Jordi van Veldhuizen erop. “Het betekent alleen niet dat we klaar zijn. We kunnen en zullen de productie de komende maanden verder opvoeren. Daarnaast gaan collega’s door met een optimalisatieslag, waarmee we enerzijds de Elga Ace verbeteren, maar dat geldt anderzijds ook voor het productieproces zelf.”
Sinds januari van dit jaar had Jordi van Veldhuizen, logistiek engineer, een belangrijke, nieuwe uitdaging bij Remeha. Vanaf het moment dat Remeha op 1 januari de sleutels kreeg van het nieuwe pand in Apeldoorn-Noord tot de eerste productie aan de geautomatiseerde lijn op 3 juli was het inrichten van het proces een snelkookpan. “We hebben op zeer effectieve en efficiënte wijze een planning gemaakt met actieplannen en mijlpalen die we moesten halen. Dit deden we onder meer door een goede afstemming met het team van Total Productivity, de leverancier van de geautomatiseerde assemblagelijn.”
Snelheid én kwaliteit
Het was erg belangrijk dat we snel zouden werken, omdat de markt behoefte heeft aan grote aantallen van de Elga Ace. Maar net zo belangrijk is dat we de kwaliteit leveren die de klant van ons verwacht. Dat maakte dit een zeer uitdagend project. Bij elke stap die we moesten zetten, wilden we snel als mogelijk gaan, en tegelijk ervoor zorgen dat de kwaliteit op een heel hoog niveau blijft.” Volgens Van Veldhuizen was het belangrijk dat de productie ter plekke kon meekijken. “We hebben natuurlijk vanuit onze cv-ketelproductie veel ervaring met dergelijke assemblages. Bovendien was het opstellen van de nieuwe assemblagelijn deels ook een transfer van kennis en kunde die we al in de fabriek in Frankrijk toepassen.”
Kennisoverdracht
Met enkele collega’s is van Veldhuizen naar Frankrijk gegaan om meer over het proces te leren. Andersom zijn Franse collega’s later ook in Apeldoorn geweest om hun kennis over te dragen. “Heel belangrijk was de manuele productielijn, die op 5 april al van start ging. Daar konden we verschillende onderdelen van het assemblageproces testen. Mensen werden opgeleid en getraind. Ook het hele traject met toeleveranciers konden we vanaf dat moment al effectief optuigen. We hebben de testmethodiek hetzelfde gehouden als in Frankrijk, met dezelfde testapparatuur. Dus we hoefden niet alles opnieuw uit te denken. Wel is de assemblagelijn die we hier hebben gebouwd nog weer geavanceerder dan in Frankrijk. Maar dat moet ook, want we gaan hier hogere volumes draaien.”
"Bij elke stap die we moesten zetten, wilden we zo snel als mogelijk gaan en tegelijk ervoor zorgen dat de kwaliteit op een heel hoog niveau bleef."
Extra toeleveranciers
Sinds de productie op de geautomatiseerde assemblagelijn loopt, is het zaak om het volumes te vergroten. “We begonnen met 8 medewerkers aan de manuele lijn, we werken nu met 30 mensen en dat aantal zal groeien naar 80 mensen. Verder maken we gebruik van de diensten van veel leveranciers die ook aan de Franse fabriek leveren, maar tegelijk hebben we een zoektocht geïmplementeerd naar tweede, alternatieve leveranciers om de leverzekerheid te verhogen.”
Eén Elga Ace per 84 seconden
Aan het eind van de zomer, zo verwacht Jordi van Veldhuizen, kan hij zijn taak, en daarmee de geautomatiseerde assemblagelijn definitief overdragen aan de operationele afdeling. “We zullen ongetwijfeld bezig blijven om de puntjes op de i te zetten. Dat gaat het beste als de lijn draait. Er zullen collega’s zijn die op dat moment kunnen zien wat er nodig is voor een eventueel redesign van de Elga Ace waardoor de assemblage sneller gaat of die het installatiewerk van de installateur vereenvoudigt. Van daaruit volgen dan weer kleine aanpassingen aan het productieproces. Elke 5 seconde die we met deze aantallen op de productie van een Elga Ace kunnen winnen is belangrijk. Zeker als je bedenkt dat er straks in elk 84 seconden één Elga Ace van de lijn afrolt.”