CWH Ace: uitdagingen liggen op de loer bij warmwaterinstallaties in het “commerciële” segment.
Wat hebben commerciële gebouwen als ziekenhuizen, sportaccommodaties en hotels gemeen?
Ze hebben alle drie grote hoeveelheden warm water nodig op bepaalde momenten. Dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Circulatieleidingen, legionellapreventie en de juiste watertemperatuur zijn slechts enkele van de mogelijke vraagstukken in het commercieel segment. Hoe ga je daarmee om en waar moet je voor opletten?
Zonder de juiste opweksystemen kunnen we warm water op onze buik schrijven. Een warmwaterinstallatie begint bij de juiste berekeningen.
Carlos Meire, segmentmanager Commercial bij Remeha legt uit: “Commerciële gebouwen” gebouwen (zorginstellingen, hotels, sportinfrastructuur, voedingsverwerkende industrie) hebben vaak grote buffers met warm water gekoppeld aan een warmwatercirculatieleiding. Het hele systeem bestaat uit een complete circulatieleiding door het hele gebouw met her en der een aftakking richting de tappunten. De aanwezigheid van mensen, het aantal tappunten, de circulatieleiding en de afname van warm water oefenen invloed uit op de keuze voor een ketel, boiler of buffervat. Met name de circulatieleiding wordt nog wel eens in de berekeningen vergeten. Dat kan invloed hebben op de diameter van de leiding. Vooral bij bestaande installaties vormt dit een uitdaging.”
De juiste match
In Nederland werd door onze collega’s een hotel aangepakt dat met deze berekening te maken kreeg (Boutique Hotel Lumière in hartje Eindhoven). De bestaande 25 kamers zouden 4 jaar terug uitgebreid worden met nog eens 25 vertrekken. Smit Installatie- en daktechniek voerde de uitbouw uit en sloot de nieuwbouw aan op een nieuwe Remeha CWH Ace boiler. Dat systeem bevalt zo goed dat het hotel binnenkort ook de drie oudere ketels, waarvan er nog slechts één in bedrijf is, vervangt door één vergelijkbare installatie.
“Commerciële gebouwen hebben vaak grote buffers met warm water gekoppeld aan een warmwatercirculatieleiding. Met name de circulatieleiding wordt nog wel eens in de berekeningen vergeten. Dat kan invloed hebben op het vermogen van de leiding. Vooral bij bestaande installaties vormt dit een uitdaging.”
Voor dit hotel was, rekening houdend met alle wensen van de klant en inachtneming van alle wetten en regels, de Remeha CWH Ace 60-301 boiler de juiste match. De LowNox branders (< 40 mg/kWh) hebben een kleinere CO2-emissie dan de voorgangers. Daarmee sluit deze upgrade aan bij de Europese en nationale afspraken om richting 2050 het energieverbruik van vastgoed te reduceren. Daarnaast zorgt de pomp voor een efficiëntere werking door een betere temperatuurcontrole.
Wet- en regelgeving
Je kunt wel klakkeloos iets aansluiten en hopen dat het werkt. Dat is echter wachten op problemen. Daarom is belangrijk dat installateurs zich aan een aantal richtlijnen houden. Legionellapreventie en de manier waarop warmtapwaterleidingen worden aangelegd, staan daarbij bovenaan de prioriteitenlijst. “Warme en koude waterleidingen mogen niet te dicht langs elkaar lopen. Daarnaast moet je ook rekening houden met het verst weg gelegen tappunt. Is de afstand tussen je watertappunt en je wateropwekker meer dan vijf meter (met een max. inhoud van 3 liter), dan ben je verplicht een circulatieleiding aan te leggen. In de utiliteitsbouw kom je al snel op die lengtes.”
“Watertemperatuur speelt in het kader van legionellapreventie een belangrijke rol in praktisch ieder pand”. Deze bacterie gedijt het beste bij een watertemperatuur tussen de 20 en 50 graden Celsius. Om die reden moet de temperatuur van het water bij terugkomst in de ketel of boiler altijd minimaal 55 graden Celsius zijn. “Het verwarmingselement van een elektrische boiler mist de kracht om deze warmte te genereren. Met een gasgestookte of indirect gestookte boiler haal je het vaak wel.” Boutique Hotel Lumière hoeft zich hierom in ieder geval geen zorgen te maken want de CWH Ace is voorzien van diverse anti-legionella functies.
Samenwerking is het sleutelwoord
Voor een plan als dit is het cruciaal dat alle neuzen dezelfde kant op staan. “Gelukkig kunnen we met iedereen lezen en schrijven”, begint Installateur Smit. “We werken uitsluitend met Remeha-producten en met de eigenaar van het hotel hebben we al zes jaar lang goed contact. Hij vertrouwt ons volledig. Op het moment dat wij aangeven dat iets niet gaat, wil hij enkel weten wat dan de oplossing is. Van dit project liggen we geen nachten wakker, omdat we alles al met elkaar hebben afgestemd.”
Bezoekers van het hotel merken weinig of helemaal niets van de doorkoppeling naar de nieuwe apparatuur omdat de installateur voor een rustig moment kiest. “Denk daarbij aan het moment op de dag waarop veel gasten uitchecken, of het moment waarop de kamers leeg staan omdat iedereen op pad is.”
Betrouwbaarheid en verduurzaming
De nieuwe boilerinstallatie krijgt een meldsysteem. De receptie van het hotel of het installlatiebedrijf ontvangt op het moment van een storing een melding waarna het bedrijf direct actie kan ondernomen. Smit: “Zo anticiperen we dat een boiler leeg geraakt en gasten geen water hebben.” Hij verwacht overigens dat dit zelden voorkomt. “Bedrijfsveiligheid staat bij ons hoog in het vaandel en we plaatsen daarom nooit risicovolle apparatuur.”