eTwist FAQ

Heb je een vraag over het gebruik van je eTwist thermostaat of de eTwist app? Duik hieronder in onze eTwist FAQ.

Kan je het antwoord niet meteen terugvinden? Neem dan zeker ook een kijkje in de eTwist gebruikershandleiding of neem contact op met je installateur. De toekomst is digitaal: meer mogelijkheden, andere manieren van werken en nieuwe features zullen zeker toegevoegd worden bij komende update(s).

Wens je graag een probleem of bug te melden over de eTwist of eTwist app?  Deel dan zeker de nodige informatie via het feedback formulier dat je na de FAQ op deze pagina kan terugvinden.  Deze informatie is erg nuttig en kan dienen om de eTwist en/of eTwist app nog te verbeteren in de toekomst.

Deze informatie is illustratief en kan op elk moment aangepast worden indien updates zich voordoen.

eTwist thermostaat software

versie 1.88.3


Is jouw eTwist thermostaat uptodate ?
Je kan eenvoudig jouw software versie consulteren in uw eTwist thermostaat via het hoofdmenu "technische informatie"

eTwist app software

versie 2.52.0 (iOS)
versie 2.25.0 (Android)


Is jouw eTwist app uptodate ?
Je kan eenvoudig jouw eTwist app voor smartphone of tablet updaten via de App Store (iOS) of Google Play (Android). Het is erg belangrijk om de laatste software update te gebruiken om toegang te krijgen tot alle functionaliteit.

eTwist server satus

• LIVE & ONLINE


Hier maken we meldingen van tijdelijke storingen of onderhoudswerkzaamheden, op dit moment zijn er geen storingen of is er geen downtime gekend.

Veelgestelde vragen

1Wat kan ik allemaal doen met de eTwist thermostaat?

Onze slimme eTwist thermostaat is veelzijdig en volledig. Dat wil zeggen dat je zowel op de eTwist als op de eTwist app (voor Android en iOS) beschikt over volledige functionaliteit.

De eTwist is bovendien geschikt voor ruimteregeling, maar in combinatie met een buitensensor kan er ook weersafhankelijk geregeld worden. Andere functies zijn meerdere klokprogramma's en een vakantieprogramma.

Google Home, Alexa en IFTTT integraties zijn beschikbaar.

Voor de eTwist en de eTwist app worden regelmatig updates en wijzigingen aangebracht. Ga naar eTwist updates voor de laatste ontwikkelingen.

2Kan de eTwist zichzelf updaten?

De eTwist wordt automatisch voorzien van de meest recente updates. Daarmee kunnen er ook nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd.

Hoe kan ik altijd automatisch de nieuwste eTwist updates ontvangen?

  • eTwist moet verbonden zijn om updates te krijgen

Hoe kan ik altijd automatisch de nieuwste eTwist app updates ontvangen?

Welke devices worden ondersteund?

  • Devices met iOS versie 10 en hoger
  • Devices met Android 5 en hoger
3Wat is de opwarmsnelheid en afkoelsnelheid en hoe pas ik dat aan?
Met de opwarmsnelheid kun je regelen hoe snel of hoe langzaam de gewenste temperatuur behaald dient te worden. Heb je bijvoorbeeld vloerverwarming dan is het wenselijk om de opwarmsnelheid op ‘langzaamst’ te zetten. De afkoelsnelheid heeft te maken met hoe snel jouw woning afkoelt . Wanneer de isolatie van de woning goed is, kun je deze instelling op ‘langzaamst’ zetten.
4Wat is de aanwarmtijd bij het gebruik van het klokprogramma en hoe pas ik dat aan?
De aanwarmtijd is de maximale tijd dat de cv-ketel van tevoren mag beginnen om de gewenste temperatuur te bereiken. Standaard is dat 180 minuten. Als je bijvoorbeeld hebt ingesteld dat je om 18.00 uur de ruimte op 21 graden Celcius wilt hebben, dan begint de cv-ketel daar dus op zijn vroegst mee om 15.00 uur. De aanwarmtijd kun je op de eTwist thermostaat aanpassen via menu – instellingen – systeem - cv-installatie – max. aanwarmtijd. Hoe langer de aanwarmtijd is, hoe zuiniger jouw cv-ketel stookt.
5Hoe kan ik de temperatuur in de ruimtes afzonderlijk van elkaar regelen?
Er zijn meerdere opties om de ruimtes in jouw woning afzonderlijk van elkaar te regelen. Jouw installateur kan je vertellen welke optie voor jouw situatie de beste is.
6Ik stap over naar een andere internet provider, wat nu?
Dit is afhankelijk van of je een nieuwe router ontvangt. Indien je een nieuwe router ontvangt dien je de eTwist opnieuw te verbinden met de nieuw geplaatste router (zoals tijdens eerste installatie, zie hiervoor je handleiding). Hierbij dient verbinding gemaakt te worden met het nieuwe netwerk via de eTwist thermostaat. Wanneer de eTwist verbonden is hoeft er geen nieuwe verbinding met de App gemaakt te worden.
7Als de WiFi verbinding wegvalt, kan ik dan nog mijn verwarming regelen?
Ja, als de WiFi verbinding wegvalt kun je de manuele bediening op je eTwist thermostaat gebruiken. Hier zijn alle functies, zoals bijvoorbeeld het klokprogramma, altijd beschikbaar.
8Functioneert mijn eTwist ook zonder internet?
De eTwist thermostaat kan ook zonder internetverbinding gebruikt worden. Het is echter niet mogelijk de app te gebruiken om de eTwist op afstand te bedienen zonder dat de eTwist en het mobiele apparaat met het internet zijn verbonden.
9Zijn mijn gegevens ook online voor andere partijen beschikbaar?

Nee, je gegevens worden niet door Remeha aan andere partijen doorgespeeld of ter beschikking gesteld.



Bekijk hier je privacyverklaring

10Wat wordt er met mijn gegevens gedaan?

Je gegevens worden versleuteld opgeslagen op een externe server. Deze data is alleen voor jou beschikbaar.



Bekijk hier je privacyverklaring

11Ik zie geen keteldruk of temperatuur op de eTwist, hoe komt dat?
Deze functies zijn niet voor alle verwarmingsketels van Remeha beschikbaar. Indien je werkt met bv. de nieuwste Remeha Calenta Ace of Tzerra Ace, dan moet u deze informatie wel goed ontvangen. Nog niets te zien? Controleer de bedrading dan tussen de eTwist en de verwarmingsketel. Deze moet zeker OpenTherm zijn aangesloten zodat er geavanceerde communicatie mogelijk gemaakt wordt.
12Mijn eTwist laat het dagverbruik niet zien, hoe kan dat?
Dit ligt waarschijnlijk aan de internetverbinding. Wanneer de internetverbinding wegvalt, laat de eTwist van die dag geen verbruik zien. Het dagverbruik zou na verloop van tijd terug moeten beschikbaar worden.
13Hoe kan ik mijn eTwist verbinden met Google Home om zo bv. stembediening mogelijk te maken?

Om de eTwist met je stem te bedienen, doorloop je onderstaande stappen om het in te stellen.

  1. Installeer altijd eerst de eTwist app op je smartphone of tablet.
  2. Installeer en open daarna de gratis Google Home app en selecteer 'aan de slag'.
  3. Kies je Google account (alleen nodig als je meer dan één Google account hebt)
  4. Bij het kopje 'Werkt met Google', selecteer 'Heb je al iets ingesteld?
  5. Zoek in het daaropvolgende scherm naar eTwist
  6. Je wordt nu omgeleid naar de BDR Connection site. Log in met je eTwist account
  7. Na bevestiging dat de verbinding tot stand is gebracht, selecteer 'terug naar Google Home'
  8. In de Google Home app vind je de eTwist terug onder 'connected devices'
  9. Selecteer het eTwist icoon. Vervolgens zul je de temperatuur van de eTwist zien. Dit betekent dat je nu de eTwist met Google Home kan bedienen via de Google Home app, maar ook op je slimme displays zoals de Google Home Hub wordt de eTwist zichtbaar en perfect instelbaar.
14Wat zijn de vereisten om de eTwist met Google Home te verbinden?
  1. Een Google account.
  2. Een Smart Phone die gelinked is met dat Google account.
  3. Een eTwist account.
  4. Zorg er voor dat de eTwist op de meeste recente software update draait.
  5. Google Home App op smartphone of tablet, een slim display (zoals Google Home Hub) of een slimme speaker zoals de Google Home Mini of Google Nest Audio.
15Ondersteunt de eTwist Google Home, Alexa en IFTTT?

Ja, de eTwist ondersteunt Google Home, Alexa en IFTTT (zoeken onder het merk BDR Thermea).

Bekijk hier wat je kunt met de Google Home en eTwist. Doordat je de eTwist kan koppelen met Google Home kan je de thermostaat met je stem bedienen.

16Wat is IFTTT (If This Then That) en hoe gebruik ik dat?

IFTTT is een online platform dat na registratie het mogelijk maakt om bijna elke mogelijke online en digitale service met elkaar te verbinden, door accounts aan elkaar te koppelen en zo nog slimmer om te gaan met je dagdagelijkse routines. IFTTT is gratis voor een beperkt aantal functies en biedt een abonnementsformule voor onbeperkte mogelijkheden.

Om IFTTT met de eTwist te gebruiken, heb je een IFTTT account en eTwist account nodig. De eTwist moet ook verbinding hebben met WiFi en online zijn. Hieronder leggen we aan de hand van algemene informatie uit hoe je de apps kan configueren zodat je jouw IFTTT account kan linken aan jouw eTwist app. Met IFTTT kan je veel acties automatiseren. Een voorbeeld betreft het activeren van geofencing met Life360. Om IFTTT en Life360 te gebruiken, heb je ook een Life360 account nodig.

  1. Log in op jouw IFTTT account of maak een IFTTT account aan
  2. Zoek op ' BDR Thermea'. Je ziet een overzicht van bestaande applets met een BDR trigger en actie. Hier kan je ook een eigen IFTTT applet creeeren met BDR Thermea producten
  3. Kies voor 'Connect' op de hoofd BDR Thermea pagina of in de applet
  4. Selecteer Remeha van de lijst met merken
  5. Log in met hetzelfde account dat je gebruikt in de eTwist app
  6. Ga naar eTwist > Instellingen > Registreer apparaat of service
  7. Vul de getallen van de eTwist code in IFTTT en klik op 'Connect'
17Wat kan ik doen met Google Home en de eTwist?
  1. Je kunt een gewenste temperatuur instellen.
  2. Je kunt de temperatuur lager of hoger zetten.
  3. Je kunt de huidige temperatuur van de kamer opvragen.
  4. Je kunt vragen wat de huidige ingestelde temperatuur is.

Vind hier het antwoord hoe je Google Home instelt voor de eTwist.

18Moet de klant of installateur toestemming krijgen van de effectieve eindgebruiker in geval van beheer op afstand?

Ja, de eindgebruiker dient altijd zijn akkoord te geven aan de effectieve klant (of installateur in geval van een panne) die eigenaar is van het toestel. Een huurder die in een woning of appartement van een woningcorporatie (eigenaar) woont, is de eindgebruiker van het toestel en dient dus zijn of haar toestemming te geven.

19Is de eTwist uit te breiden?
Jazeker, met nieuwe updates kunnen er functionaliteiten worden toegevoegd. Aarzel zeker niet updates toe te laten op zowel je eTwist als eTwist app.
20Kan de eTwist ook op afstand ge-update worden?
Ja dat kan. Bij zowel de eTwist thermostaat als de eTwist app is het mogelijk om op afstand updates te ontvangen. Hiervoor dient uw thermostaat wel via wifi/internet verbonden te zijn. Updates zijn gratis. Met deze updates kan Remeha o.a. nieuwe functionaliteit aan de eTwist toevoegen.
21Is de eTwist beveiligd?
Ja, de eTwist is beveiligd. Naast de beveiligingen reeds aanwezig in je Wi-Fi netwerk wordt alle data versleuteld verstuurd. Om de eTwist op een apparaat op afstand te gebruiken dien je de eerste keer (eenmalig per apparaat) fysiek verbinding te maken met de eTwist, zodat niet ongewenst vreemden je eTwist op afstand kunnen bedienen. Je kunt ook eerder verbonden apparaten verwijderen via de eTwist en/of je mobiele apparaat.
22Is de eTwist ook geschikt voor verwarmingsketels van een ander merk?
Ja, de eTwist is verkrijgbaar mét of zonder externe gateway. Zonder gateway kan je de eTwist enkel aansluiten via OpenTherm, wat deze het meest geschikt maakt voor de nieuwste Remeha verwarmingsketels. De versie mét gateway kan zowel via aan/uit (relais) als via OpenTherm verbonden worden met eender welke verwarmingsketel. Die OpenTherm of sturing via aan/uit toelaat.
23Maakt de eTwist gebruik van aanwezigheidsdetectie?
De eTwist beschikt over sensoren die, zodra ze beweging detecteren, het display doen activeren.
24Wat is geofencing en maakt de eTwist hier gebruik van?

Geofencing houdt in dat de thermostaat geactiveerd kan worden op basis van de geografische positie van je mobiele telefoon. Ben je thuis gaat de verwarming automatisch aan en ben je er niet gaat je verwarming automatisch naar de lage stand. Vaak wordt dit ook de aanwezig/afwezig functie genoemd. Standaard heeft de eTwist en eTwist app deze functie nog niet, maar via het IFTTT platform kan je dit wel mogelijk maken:

  1. Tempratuur regelen wanneer iedereen de woning verlaat
  2. Meldingen versturen naar alle leden
  3. Activiteit instellen bij thuiskomst van de bewoner, iedere gebruiker kan een eigen tempratuur instellen
25Schakelt de eTwist automatisch over van zomer- naar wintertijd en visa versa?
Ja, mits de eTwist is verbonden met internet. De tijd wordt dan automatisch gesynchroniseerd.
26Kan ik op de eTwist mijn energieverbruik zien?
Ja. Op de eTwist kun je een schatting van het gasverbruik van de verwarmingsketel zien voor verwarming en de productie van warm water.
27Op welke apparaten en besturingssystemen kan ik de eTwist App installeren?

Je kunt de eTwist App op zowel smartphones als tablets bedienen.

De eTwist App werkt op:

  • Apple iOS versie 10 of hoger
  • Google Android versie 5 of hoger
  • IFTTT (zoek onder het merk BDR Thermea)
  • Google home (Nederlands, Engels en Duits) ondersteuning.
  • Amazon Alexa (Engels en Duits) ondersteuning
28Kan ik de eTwist app ook op meerdere apparaten installeren en bedienen?
Ja, meerdere personen kunnen toegang tot de app van één eTwist krijgen. Bovendien kun je met één eTwist app meerdere eTwist thermostaten bedienen. Ideaal voor het gebruik in combinatie met een tweede huis of vakantiewoning. Je kan zelfs je installateur tijdelijk of langdurig toegang geven tot je eTwist om zo instellingen vanop afstand uit te voeren.
29Wanneer heb ik een eTwist met gateway nodig en wanneer niet?

De gateway is niet nodig bij de nieuwste "Ace" toestellen, alle andere verwarmignstoestellen van Remeha en andere merken hebben de eTwist met gateway nodig om correct te kunnen regelen. Remeha levert 2 verschillende verpakkingen met eTwist thermostaten, te weten:

  • eTwist, inclusief gateway; voor aansluiting op ketels voorzien van OpenTherm of aan/uit
    geschikt voor: Calenta, Tzerra (Plus), Avanta, Quinta, Quinta Pro, Quinta Ace, Gas 210 Eco Pro, Gas 310 Eco Pro en Calora Tower
  • eTwist: voor aansluiting op ketels voorzien van R-bus geschikt voor: Calenta Ace, Tzerra Ace, Quinta Ace, Gas 220 Ace
30Hoe kan ik de weersafhankelijke regeling activeren?
Dit hoeft niet geactiveerd te worden. Als er een buitenvoeler is aangesloten op de verwarmingsketel, herkent de eTwist dit automatisch. Om weersafhankelijk te stoken, is altijd een buitenvoeler nodig.
31Mijn verwarmingsketel slaat niet handmatig aan, hoe komt dat ?
Controleer hiervoor de bedrading tussen de verwarmingsketel en de gateway. En kijk ook zeker de goede werking van je verwarmingsketel na.
32Op welke ketels kan ik de eTwist aansluiten?
De eTwist is op alle Remeha ketels aan te sluiten. Let wel, bij sommige ketels heb je een aparte gateway nodig die je tussen de ketel en de eTwist thermostaat plaatst. Deze wordt standaard meegeleverd. De versie mét gateway kan u ook op niet-Remeha toestellen gebruiken die sturing via aan/uit (relais) of OpenTherm ondersteunen.
33Kan ik de eTwist zelf installeren?
Remeha adviseert om de eTwist thermostaat door een erkende installateur te laten installeren.
34Mijn eTwist thermostaat start niet (meer) op, wat kan ik doen ?

Er zijn als gebruiker een aantal zaken die je kan doen wanneer je thermostaat niet (meer) correct functioneert of niet goed opstart:

  1. Klik je eTwist thermostaat even van de muur en wacht één minuut. Klik daarna de eTwist opnieuw op z'n muurbeugel en wacht tot maximaal 15 minuten, het display zou opnieuw moeten oplichten en de temperatuur moeten weergeven.
  2. Kijk na of uw internetverbinding nog stabiel en sterk genoeg is op de plaats waar uw eTwist hangt. Zonder goede internetverbinding is communicatie via het internet naar bv. de app onmogelijk.
  3. Kijk zeker ook na dat uw wi-fi netwerk 2,4 Ghz ondersteund en dat de eTwist ook op die manier verbonden is. De eTwist is, net als vele andere smart home apparaten, niet compatibel met 5 Ghz netwerken.
  4. Lukt het nog niet de bovenstaande hulp? Neem dan contact op met je installateur.
35Is er ook een installatiehandleiding van de eTwist?
Ja, in de verpakking van de eTwist is een Quick Start Guide bijgesloten. Hierin staat hoe je de eTwist installeert en hoe je de eTwist thermostaat koppelt met het apparaat. Bekijk hier de Gebruikershandleiding
36Raadpleeg de eTwist instructie video’s

Heb je een probleem met je eTwist of de eTwist app en kan je het antwoord niet terugvinden in de bovenstaande FAQ ?
Maak dan hieronder melding van jouw probleem, dankzij deze feedback kunnen we hiermee rekening houden bij een volgende update van thermostaat of app.  Dankjewel alvast.

  • Bv. iOs versie 14.1
  • Dit is de gebruikersnaam
  • Ik weet dat de ingevulde informatie meteen verzonden en tijdelijk bewaard zal worden om op die manier je inzending te kunnen verwerken. Door van deze dienst gebruik te maken bent u akkoord met de Privacy Policy van Remeha nv.