Waterstof in de energietransitie : implicaties voor de ontwerper
januari 28, 2022
Remeha en BDR Thermea doneren € 500.000 als steunpakket aan Oekraïne
maart 7, 2022
Toon alle

De kracht van de BDR Thermea Group

Continu nieuwe ontwikkelingen bij Remeha

BDR Thermea Group en Remeha zijn enorm ambitieus. In de afgelopen jaren heeft Remeha meer dan 100.000 warmtepompen verkocht en dat aantal neemt de komende tijd alleen maar toe. We praten met Jon Cockburn (Marketing en productmanagement manager Heat Pumps Competence Center bij BDR Thermea Group) en Jasper Serlie (Segmentmanager Residential New Build bij Remeha) over de voordelen van de groep, Remeha en de energietransitie.

Remeha en de BDR Thermea Group
Jon vertelt dat Remeha één van de sterke merken binnen de groep is en dat Remeha niet alleen actief is in Nederland, maar ook in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. “Het mooie van het deel uitmaken van de BDR Thermea Group”, haakt Jasper in, ”is het feit dat het ons heel veel slagkracht geeft op de markt. Vanuit BDR wordt er substantieel geïnvesteerd in ons portfolio. In Nederland zijn we extreem gefocust op het aardgasloos worden, met veel aandacht voor warmtepompen. In dat opzicht zie je een prima match met de businessunit warmtepompen van de groep. De groep maakt nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe water-water warmtepomp Toros Vision Ace die in 2023 op de markt komt. Die snelle ontwikkelingen zeggen alles over de kracht van de groep.”

De grootste verbouwing van de Benelux
Over het belang van de energietransitie is Jasper duidelijk: “Iedereen in onze sector die met gebouwen en woningen bezig is, houdt zich automatisch met de energietransitie bezig, want de opgave is enorm en onontkoombaar. Binnen nieuwbouw hebben we regelgeving. Dat is helder, maar bij bestaande bouw is nog veel onduidelijk terwijl we voor de grootste verbouwing van de Benelux staan. We kijken via uiteenlopende invalshoeken naar de energietransitie om bestaande woningen en gebouwen aardgasloos te krijgen. Alle mogelijkheden in de transitie moeten we omarmen, want er is niet één oplossing.” Jon vervolgt: “De energietransitie is erg belangrijk voor onze organisatie, maar het is één van de belangrijke zaken. Het is een deel van de volledig duurzame toekomst, waarin we een belangrijke rol willen spelen. Daarnaast is het van groot belang om klantgericht te zijn en de best mogelijke ondersteuning en service te bieden. Verder besteden we veel aandacht aan onze medewerkers. Ze moeten in een veilige en bevredigende omgeving werken, waarin ze zich een gewaardeerd onderdeel van de organisatie voelen.”

De kracht van de groep

Jasper en Jon zijn enthousiast over de kracht van de groep. Jon hierover: “De samenwerking verloopt op verschillende niveaus, waarbij veel aandacht is voor lokale onderdelen van de organisatie. Laten we warmtepompen als voorbeeld nemen. We hebben een Group Business Development Unit, een BDU, die de productoplossingen voor warmtepompen en airconditioning voor alle markten ontwikkelt. In deze BDU hebben we alle R&D-investeringen gecentraliseerd in één team binnen één faciliteit om een extreem sterk team op te bouwen met een brede reeks vaardigheden en expertise. Dit team is afhankelijk van de nauwe samenwerking met lokale organisaties, zodat passende productoplossingen kunnen worden ontwikkeld. In de praktijk zien we veel overeenkomsten tussen markten en daarom kunnen we oplossingen leveren die voldoen aan de behoeften van meer dan één markt. We leren van elkaar. We zijn één team en werken allemaal samen om dezelfde doelstellingen te bereiken.”

Voordelen voor Nederlandse afnemers
In het Franse Mertzwiller zijn het BDU en het Competence Center op het gebied van warmtepompen van de BDR Thermea Group gevestigd. Die concentratie levert voordelen op voor de relaties, natuurlijk voor ook de Nederlandse klanten. Jasper: “Omdat we gecentraliseerd werken, levert dat diverse voordelen op: efficiency zorgt voor competitieve prijzen, concentratie van kennis leidt versneld tot goede en relevante ideeën. Kijk, we zien al jaren dat de uitstroom van goed gekwalificeerde medewerkers in de markt vrij hoog is terwijl de instroom laag is. Dat betekent dat het slim is om producten te maken die makkelijk en snel te installeren zijn. Dat zie je terug in onze nieuwe generatie warmtepompen. We doen er alles aan om de efficiency tijdens installatie en inbedrijfstelling zo hoog mogelijk te maken om zo veel mogelijk warmtepomp te kunnen installeren. We hebben slimme tools om eenvoudig en snel een warmtepomp in bedrijf te kunnen stellen. Die hebben we als groep kunnen ontwikkelen.”

Koudemiddelen, data en Ace
“Op dit moment zijn we natuurlijk met tal van zaken bezig voor de Nederlandse mark. De vraag welke zaken nu relevant zijn voor Nederland, kan Jasper het best beantwoorden”, vertelt Jon. “We zijn inderdaad met allerlei zaken bezig, waaronder koudemiddelen en het gebruik van data”, zegt Jasper. “Het koudemiddel moet natuurlijk een middel zijn dat past binnen het duurzaamheidsstreven. Dat is gelukt dankzij het Competence Center. Verder ben ik heel gelukkig met de ontwikkeling op data-gebied. Het is interessant om data te vergaren voor de doorontwikkelingen van onze eigen oplossingen. We kunnen dan bijvoorbeeld heel goed zien hoe onze toestellen performen onder verschillende omstandigheden. Maar het is ook belangrijk om data te kunnen aanbieden aan onze relaties zodat het slim ingezet kan worden om bijvoorbeeld medewerkers zo efficiënt mogelijk in te zetten. Verder is het mogelijk om data van de toestellen op afstand te monitoren en dat is belangrijk voor onze klanten, zodat ze kunnen anticiperen op onderhoud. Ook het vermelden waard: binnen ons ketel en warmtepompen portfolio gaan we steeds verder met ons Ace-platform. Ook de al genoemde Toros Vision Ace is geschikt om op dit platform aan te sluiten.”

De komende jaren
“Als we puur kijken naar Remeha”, aldus Jasper, “is het doel het marktaandeel dat we nu in cv-ketels hebben in 2025 even groot te laten zijn in warmtepompen. Mensen moeten ons merk steeds meer gaan koppelen aan warmtepompen. Dat betekent dat we een leidende positie willen hebben in de energietransitie.” Jon vult aan: “Het overheidsbeleid in Nederland en de meeste andere landen stuurt duidelijk op de energietransitie en dat stimuleert de marktgroei van warmtepompen. Er is een hoge penetratie in nieuwbouwprojecten dankzij bouwregelgeving en royale subsidies stimuleren de toepassing van warmtepompen in bestaande bouw. Bestaande gebouwen kunnen voor uitdagingen zorgen, omdat de gebouwen mogelijk niet geoptimaliseerd zijn voor een warmtepompinstallatie. We moeten uitdagingen als geluidsnormen, ruimteproblemen en hoge temperatuur radiatoren innovatief aanpakken.”

“Een andere uitdaging is het optimaliseren van onze service- en kwaliteitsorganisatie. Ook dat deel moet klaar zijn de leidende positie die we nastreven”, legt Jasper uit. “We zijn bezig met kennisontwikkeling , zodat we op het juiste moment de juiste diensten kunnen aanbieden, waar de organisatie en de markt behoefte aan hebben. We willen een kennispartner zijn voor de markt. Onze klanten moeten kunnen bouwen op ons en het gevoel hebben dat ze zaken doen met een partner die verstand van zaken heeft, weet wat er speelt in de energietransitie en die kan kiezen voor de best mogelijke oplossing.”