Batibouw 2016: Remeha lanceert 4 hybride verwarmingsinstallaties, dé verwarming van de toekomst!
september 26, 2016
Verwarmingssector vraagt meer informatie en sensibilisering rond energielabel
september 26, 2016
Show all

Energielabel voor verwarmingsinstallatie: onbekend is onbemind



Bericht van 25/02/2016

Onderzoek Remeha wijst op veel onwetendheid en onduidelijkheid over verplichte energielabels

Wijnegem/Batibouw Brussel - De Belgische consument ligt niet wakker van energielabels voor zijn verwarmingsinstallatie. Dat blijkt uit een onderzoek van Remeha, fabrikant van huishoudelijke en commerciële verwarmingsoplossingen.

Sarie Verheye

PR & Communication marketeer

+32 3 286 85 50


Contactpersoon voor pers-gerelateerde onderwerpen

Sinds 26 september 2015 geldt voor huishoudelijke verwarmingstoestellen en warmwatertoestellen een Europese wetgeving inzake energieverbruik. Elke nieuwe verwarmingsketel (met een vermogen ≤ 400 kW) of verwarmingsinstallatie moet enerzijds aan een minimale energieprestatie (voor huishoudelijke verwarmingstoestellen een seizoensrendement van minstens 86%) voldoen en krijgt anderzijds een energielabel opgeplakt (enkel een vermogen ≤ 70 kW). Een half jaar na deze verplichting is er bij de consument nog veel onwetendheid over en weinig interesse voor deze energielabels. Dat blijkt uit een rondvraag van Remeha bij een 200-tal installateurs.

Consument kijkt naar comfort en centen

De consument ligt absoluut niet wakker van het energielabel voor verwarmingsinstallaties: bij de ondervraagde installateurs vraagt 3/4 van de klanten niet naar het energielabel van zijn installatie. Bovendien kiest slechts 1 op 3 klanten een toestel in functie van het energielabel. Steven Deygers, energie expert bij Remeha: “Consumenten kijken in eerste instantie naar hun comfort. Een gezin dat bijvoorbeeld veel sport, neemt vaker de douche en zal dus ook meer warm water verbruiken. Hetzelfde geldt voor een grote badkamer met regendouche en ligbad. Daar ligt het warmwaterverbruik ook hoger dan in een badkamer met enkel een compacte douche. Een gekwalificeerde installateur zal altijd kijken naar wat de klant nodig heeft en hoe belangrijk comfort voor hem is. Hij zal dus een oplossing voorstellen in functie van hun persoonlijke situatie en noden.

Uiteraard speelt het prijsaspect ook mee voor de klant. Steven: “Mensen kijken ook vaker naar prijs dan naar het energielabel. Voor een oplossing met een hoger energielabel betaalt de consument snel 500 tot 1.000 euro meer. En dat is dan een afweging tussen portemonnee en milieu. Vergelijk het met de auto-industrie: een hybride of elektrische wagen is beter voor het milieu, maar kost een pak meer dan een wagen met klassieke brandstof.”

Sector vraagt meer toelichting

Hoewel de wet verplicht om bij elke offerte voor een verwarmingsinstallatie het energielabel mee te geven, doet slechts één op twee van de ondervraagde installateurs dit standaard. En bijna 85 procent van de respondenten denkt dat collega-installateurs dit niet meegeven.

Er is duidelijk nog werk aan de winkel”, zegt Steven Deygers. “Ik zie hier enkele verklaringen voor. Allereerst is er nog steeds heel wat onwetendheid over de ErP wetgeving zowel bij installateur als bij consument. Daarbij vraagt de berekening van een systeemlabel een bijkomende aandacht van de vakman. Een pakketlabel berekenen aan de hand van rekenbladen is zeker geen evidentie. Het is dan ook de vraag of het de installateur loont deze investering te maken in offertefase, als de consument hier toch niet bij stilstaat.

Een energielabel geeft duidelijke product- en pakketinformatie weer en deze dient de consument een beter inzicht te geven in de efficiëntie en werking van zijn “witte doos” aan de muur. Maar wat betekent een A-label en wat is het verschil met een B-label? Een A-label is een product dat beter geclassificeerd wordt op niveau van efficiëntie.

Een mogelijke oplossing voor de onduidelijkheid omtrent ErP waar installateurs heil in zien, is meer toelichting en informatievoorziening vanuit de overheid. “Maar liefst 65 procent van de respondenten is hier voorstander van. Een betere informatievoorziening zorgt voor meer duidelijkheid onder installateur en consument.”, aldus nog Steven Deygers.